Wat eet je het beste tijdens trektochten door de bergen? 5 tips.
/
/
Wat eet je het beste tijdens trektochten door de bergen? 5 tips.
Wat eet je het beste tijdens trektochten door de bergen 5 tips

Wat eet je het beste tijdens trektochten door de bergen? 5 tips.

Ben jij van plan om binnenkort, deze zomer wellicht al, een trektocht door de bergen te gaan maken? Helemaal alleen, met je partner of met vrienden? Dit is een erg goed idee. Wij zijn zelf ook dol op trektochten en je komt altijd helemaal tot rust, al is het natuurlijk ook afzien en heb je echt het gevoel dat je aan het sporten bent. Een goede voorbereiding is het halve werk en daarom is het slim van je dat je op deze website en bij dit artikel terecht bent gekomen, omdat we je hier alles zullen vertellen over de voorbereidingen voor een trektocht door de bergen, en om precies te zijn wat betreft dit artikel: over wat je het beste kunt eten.

De vijf tips die we je gaan geven
In dit artikel zullen we vijf tips met je doornemen over wat je het beste kunt eten tijdens een trektocht door de bergen. Op deze manier kun jij gemakkelijk en snel deze vijf tips doorlopen en deze vijf tips toepassen op je eigen voorbereidingen voor de trektocht door de bergen die je binnenkort gaat maken, want je bent niet voor niets op deze website en bij dit artikel terecht gekomen en dus gaan we er een beetje vanuit dat je binnenkort op vakantie gaat, en dat je niet zomaar een vakantie zult gaan ondernemen, maar dat je een trektocht zult gaan maken door de bergen, en een trektocht moet natuurlijk wel goed voorbereid worden, zeker wat betreft eten.

1. Ga niet voor een driegangenmenu
Iedere bergwandelaar kent deze regel: alles wat je meedraagt, al is het maar een pincet, is extra gewicht. En dus moet je keuzes maken in wat je wel en niet meeneemt. Dit geldt ook precies zo voor het eten dat je meeneemt. Het is goed om je voor te bereiden en onderzoek te doen naar welke voeding niet al te veel gewicht heeft. Op deze manier kun je al het eten samenstellen dat je mee wilt nemen naar de trektocht in de bergen en dat weinig gewicht heeft. De eerste tip is dus: ga niet voor een driegangenmenu iedere dag, want dit kost veel gewicht en dit kost op lange termijn weer (te) veel energie tijdens het wandelen in de bergen.Aan de andere kant begrijpen we ook als geen ander dat je ook niet te weinig wilt eten, want van eten krijg je ook weer energie. Dus eigenlijk is het slim om hier een goede balans in te vinden, dus niet te veel eten meenemen, want dat moet je de hele tijd met je meedragen, maar ook niet te weinig eten meenemen, want dan ga je honger hebben en weinig energie hebben.

2. Maak makkelijke maaltijden in één pan
Nu we je meer hebben verteld over de hoeveelheid eten dat je kunt meenemen, is het ook goed om je iets te vertellen over wat voor soort maaltijden je kunt gaan eten tijdens de trektochten in de bergen. Het beste is om makkelijke maaltijden te maken. Denk aan maaltijden als een pasta of een curry met rijst. Dit is snel te maken en je kunt wat groenten bij de pasta of bij de rijst doen en dan kun je alles bereiden in één pan. Dit scheelt ook weer qua gewicht, want je moet er niet aan denken om tijdens je trektocht in de bergen een hele pannenset met je mee te moeten dragen. Dit kost je echt veel te veel energie en moeite.

3. Bereid je maaltijd voor in diepvrieszakken
We hebben het nu over gewicht gehad. Dat je dus niet te veel gewicht met je mee moet nemen tijdens de trektochten in de bergen, maar we hebben het nog niet gehad over de ruimte in je tas. Het is natuurlijk heel erg goed om ruimte te besparen. Wist je dat je ook ruimte kunt besparen door het eten dat je kiest? Je kunt veel ruimte besparen door je maaltijden van tevoren thuis te bereiden en in diepvrieszakken te stoppen. Dan hoef je de maaltijd alleen maar uit de zak te halen en op te warmen in die ene pan die je hebt meegenomen. Dit scheelt niet alleen ruimte in je bagage. Dit scheelt ook veel tijd, omdat je alleen hoeft op te warmen.

4. Denk aan de calorieën die je meeneemt
Het is al heel even ter sprake gekomen, maar energie is erg belangrijk. Voeding geeft natuurlijk energie, maar het ene eten geeft meer energie dan het andere. En als we het hebben over voeding en energie, dan hebben we het eigenlijk over de calorieën die je binnen krijgt. Als je jouw maaltijden gaat voorbereiden, is het dus ook van belang om te kijken naar hoeveel calorieën er in jouw eten zit. Zeker tijdens het maken van trektochten in de bergen wil je gewoon zoveel mogelijk energie en dus zoveel mogelijk calorieën uit je voeding kunnen halen, zodat je even kunt eten en vervolgens weer vol optimisme de bergen op kunt gaan.

5. Het ontbijt is het allerbelangrijkste
De laatste tip die we je willen meegeven, en ook de vijfde tip dus, gaat over het ontbijt. Je hebt vast weleens vaker gehoord dat het ontbijt het allerbelangrijkste van de dag is. En dit is ook zeker zo. Maar een ontbijt is nog meer van belang op het moment dat je een trektocht door de bergen gaat maken. Bij trektochten sta je meestal heel vroeg in de ochtend op, rond een uur of vijf of zes en dan is het goed om een heerlijk ontbijt te nemen en dus ook een stevig ontbijt. Want op dit stevige ontbijt kun je zeker de rest van de ochtend goed gaan wandelen door de bergen. Als je een licht ontbijt neemt, wordt het wandelen echt zwaarder.

We hopen dat je iets aan deze vijf tips hebt gehad en dat je nu nog enthousiaster bent geworden om binnenkort een geweldige trektocht door de bergen te gaan maken en te genieten van de bergen, maar ook van de rest van de omgeving en van de lucht. We wensen je heel veel plezier bij deze trektocht, maar dat moet ongetwijfeld helemaal goed gaan komen.

Share this post

There are no comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Geen producten in de winkelwagen.